Projecte Noctàmbuls

A Catalunya viuen vuit espècies de rapinyaires nocturnes que ocupen, en el seu conjunt, pràcticament tots els ecosistemes, essent la seva presència un indicador de la bona qualitat d’aquests. Per la seva condició d’espècies paraigues, la seva conservación afecta indirectament a tot el seu ecosistema i el de les espècies que vieun en ell.

El projecte Noctàmbuls, desenvolupat per l’Associació Taxus des de l’any 2019 en diferents espais naturals de la província, posant en valor la seva important condició de corredors biològics, té com a objectiu descriure la presència i abundància d’aquestes espècies i avaluar quin és el seu estatus actual, detectant aquells factors que afecten directa o indirectament sobre aquest grup d’ocells i assessorant en la gestió del territori per afavorir la seva conservació.

Noctàmbuls Poblet

El Paratge Natural d’Interès Nacional Poblet es troba al vessant nord de les muntanyes de Prades, als termes municipals de Vimbodí i Poblet i l’Espluga de Francolí, al sud de la comarca de la Conca de Barberà.

Amb un paisatge resultat del poblament humà de l’indret, de la seva història geològica, del resultat de les nombroses tales, repoblacions i èpoques d’inactivitat al bosc que s’han anat succeint al llarg del temps i de l’activitat agrícola de la zona, podem distinguir clarament dos grans tipus de relleu: al sector del vessant nord de les muntanyes de Prades, el relleu és marcadament muntanyós (serralada Prelitoral), mentre que la part més septentrional del PNIN es caracteritza per un conjunt de terres més planeres, al voltant de la vall del riu Sec (depressió Central catalana) ocupades per conreus, principalment de vinya.

És en aquesta zona agrícola on, des de 2019, estem desenvolupant el projecte Noctàmbuls.

Noctàmbuls Montsant

El Parc Natural de la Serra de Montsant s’estén en el sector occidental de la serralada Prelitoral catalana, dins de la comarca del Priorat, de la qual representa el límit septentrional.

Montsant queda representat com una illa de biodiversitat envoltada per 11 pobles, amb una àrea protegida de 9.242 hectàrees que inclou un Refugi de Fauna Salvatge de 164,1 hectàrees a la zona del congost de Fraguerau.

Dins dels límits del Parc, els boscos són el grup d’hàbitats quantitativament més destacat, ja que ocupen més d’una tercera part de la superfície.  Segueixen en importància els matollars i les brolles, les terres agrícoles i àrees antròpiques, els prats i herbassars i les roques i tarteres. Els hàbitats aquàtics o molt humits no arriben a l’1%. És en aquest divers escenari on estem desenvolupant el projecte Noctàmbuls des de 2021.

Noctàmbuls Llaberia

L’EIN de la Serra de Llaberia està situat a la Serralada Prelitoral Catalana. Es caracteritza pel seu relleu accidentat, amb barrancs encaixats i altes cingleres, constituint un conjunt orogràfic complex, format per la pròpia Serra de Llaberia, la Serra de Montalt i la Mola de Colldejou.

Es distingeixen diverses estructures de boscos, essent les més extenses les formades per boscos amb diferents tipus de densitats d’aciculifolis. També trobem zones de matollar, prats i herbassars, sobretot propers a les serres. Al voltant dels municipis hi ha camps de conreus (principalment vinyes, ametllers i oliveres).

El projecte Noctàmbuls comença a caminar en aquest espai l’any 2021.

Has fet una observació d’un ocell nocturn? Informa’ns!

Si veieu o escolteu algun ocell nocturn a qualsevol de les zones on estem desenvolupant el projecte Noctàmbuls (Priorat, Llaberia o Poblet) no dubteu en enviar-nos la informació! Ens ajudarà a ampliar el coneixement sobre la distribució i abundància d’aquestes espècies.