Voluntariat ambiental

El voluntariat és l’origen i l’essència de moltes entitats sense ànim de lucre. Des de l’Associació Taxus, que comptem amb un Pla de Voluntariat propi, hem realitzat diversos projectes de conservació amb la participació de voluntaris. Aquesta experiència prèvia ens demostra que les accions de voluntariat s’han de desenvolupar de forma coordinada i en el marc d’una organització, on poden tenir continuïtat i impacte. D’altra forma, acaben esdevenint actuacions puntuals, que no contribueixen a canviar ni aconseguir millores efectives i perdurables.

Per a generar en les persones consciència de la seva capacitat d’intervenció en la resolució dels problemes ambientals, cal fer-los partícips d’alternatives d’acció en favor de la conservació i millora del medi ambient, integrant-los en totes les fases de la gestió i convertint-se, d’aquesta manera, en els millors ambaixadors de les singularitats del seu territori.

Pla de voluntariat ambiental al Priorat

Des de l’Associació Taxus, i en el marc de la Carta de Turisme Sostenible -CETS, (una acreditació d’àmbit europeu, atorgada per la Federació EUROPARC que certifica que el desenvolupament del turisme en aquest territori es du a terme de forma sostenible), estem desenvolupant un Pla de Voluntariat per la comarca del Priorat.

Aquest projecte, que ha sigut possible gràcies a un ajut atorgat per la Diputació de Tarragona en el marc de la línia de subvencions pel desenvolupament de projectes i actuacions de protecció i millora del medi ambient, busca crear un espai on qualsevol persona interessada a participar com a voluntari pugui trobar fàcilment la relació dels projectes actius a la comarca i, mitjançant unes pautes concretes, es pugui definir la relació dels voluntaris amb les entitats per fer-los partícips del projecte en totes les seves fases, i no únicament en la realització d’una activitat puntual, sense informació del pla d’actuació ni dels resultats.

A tothom ens agrada donar un cop de mà, però també saber perquè ho fem i quins resultats s’han obtingut amb la nostra col·laboració!

Aquesta actuació compta amb la col·laboració de la Diputació de Tarragona

Grup de seguiment d’aus nocturnes al Priorat

En el marc del Pla de Voluntariat Ambiental que estem desenvolupant al Priorat, i del nostre projecte Noctàmbuls, s’ha creat un grup de voluntaris i voluntàries que fa un seguiment continuat de les aus nocturnes de la comarca.
Aquest projecte té com a objectiu principal mantenir un seguiment poblacional a llarg termini, mitjançant una metodologia concreta i amb la col·laboració dels veïns i veïnes de la comarca, que permeti detectar les variacions poblacionals d’aquestes espècies d’una manera fiable.

Els seguiments a llarg termini són una eina bàsica per a la bona gestió i conservació de la biodiversitat, ja que ens faciliten una diagnosi  precisa de la distribució i l’estat de conservació dels hàbitats i les espècies a temps real i ens ajuden a preveure l’evolució de les poblacions i a implementar mesures adients per a la seva conservació futura.

D’altra banda, la participació de voluntariat genera una oportunitat pedagògica única d’aproximació a la fauna silvestre i al naturalisme i ajuda a potenciar el coneixement de la població vers aquestes espècies.